Самоосвіта

 

Елементи методики Марії Монтессорі у розвитку дітей дошкільного віку.

                    
 Мета – надання допомоги батькам і педагогам в створенні умов використання педагогічної системи М. Монтессорі, спрямованих на виховання самостійності, з почуттям власної гідності особистості. Розвиток методичної культури педагогів: вміння планувати, систематизувати матеріал, передбачати результативність своєї роботи.

  Завдання блогу – ознайомлення батьків з дидактикою М. Монтессорі у доступній для них формі. Створення спеціально підготованого середовища для розвитку сенсомоторики. Навчання правил і навичок  «навігації» в предметному середовищі. Розвиток розумових операцій шляхом практичних дій. 

                                                                                                                                         Ця методика розроблена на початку 20-століття.Нині вона успішно використовується в усьому світі. Працюючи з дітьми, Марія Монтессорі зверну

увагу на те, що дітям властиве особливе мислення, що відрізняється від мислення дорослого. Вона назвала його « всотувальним мисленням». Крім того, вона помітила, що дитина у своєму розвитку переживає кілька особливих періодів, коли вона більш відкрита для сприйняття інформації. Ці періоди називаються сенситивними. У різних дітей вони виникають по – різному і в різний час.

 


Ось орієнтовані строки сенситивних періодів за Марією Монтессорі:


Від 0 до 6 років – період розвитку мовлення.

 

Від 0 до 3 років – період сприйняття порядку.

 

Від 0 до 5,5 років – період сенсорного розвитку.

 

Від 1,5 до 2,5 років –період сприйняття маленьких предметів

 

Від 1до 4 років – період розвитку рухів і дій.

 

Від 2,5 до 6 років – період розвитку соціальних навичок.

 

Поради батькам

Ваше домашнє середовище

 

·                    Купуйте одяг, який дитина може одягти або зняти самостійно (штани з еластичним поясом, сорочки з більшими ґудзиками, светр із широким коміром).

 

      Зробіть кімнату дитини яскравою, привабливою й просторнішею.

 

       Виділяйте дитині місце в інших місцях будинку для її особистих речей: рушників, зубної щітки і т.п. Можете позначити кожне місце кольоровою стрічечкою так, щоб дитина могла легко впізнати його.

 

       Дайте дитині в особисте користування: маленьку губку, ганчірку для пилу, віник, щоб вона сама могла прибирати свою кімнату.

 

 

Спільна діяльність

    Водіть свою дитину в цікаві місця, такі як: парк, ігрові майданчики. Обговорюйте побачене.

 

     Нехай Ваша дитина бере участь у домашніх справах:покупка продуктів, готування їжі, прибирання квартири, садівництво, давайте їй завдання й необхідні матеріали. 

 

     Діліться з дитиною своїми інтересами й захопленнями: знаннями про спорт, птахів, рослин, тварин, малювання, гру на музичних інструментах.

 

      Давайте дитині розфарбовки й обговорюйте з нею малюнки. Читайте й розповідайте їй різні історії, Покажіть дитині, як доглядати за рослинами й тваринами у вашому будинку.

 

 

Самостійна діяльність дитини

 

      Давайте дитині можливість для ігор з піском: в пісочниці, або на пляжі. Беріть із собою:відерце, формочки, сито, лійку, лопатку, лійку для зволоження піску. Удома дайте дитині щітку й совок, і попросіть її очистити предмети від піску.

 

     Тісто для гри й формочки, ґудзики, кришки, качалка для тіста можуть зацікавити вашу дитину. Із цими предметами вона може займатися досить довго. Тісто можна легко приготувати, перемішавши: 1 склянку борошна, 1 ложку солі, кілька крапель харчового барвнику й стільки води, щоб тісто було густим. Тісто необхідно зберігати в холодильнику.

 

     До інших матеріалів, які можуть зацікавити вашу дитину, відносяться: фарби, великі дерев'яні кубики, книги, камінці. Запам'ятаєте, що в кожного предмета повинно бути своє місце й показуйте дитині, як користуватися різними предметами.

 

 

  

 


Дидактична гра з ґудзиками: 

«Поремонтуємо машину»

 

        Мета  цих ігор розвивати уяву, увагу, сенсорне сприйняття, посидючість, зорово-моторну координацію, дрібну моторику пальців рук. Прікрипити колеса до машини.

 

 


 

Дидактична гра з прищіпками

«Чарівні явища природи»

молодша група

 

       Мета: Дидактичні ігри з прищіпками спрямовані на розвиток дрібної моторики у дітей, уяви, мислення та вміння встановлювати логічні зв'язки. Також розвиваючі ігри з прищіпками, завдяки стимуляції певних ділянок головного мозку, сприяють швидшому розвитку мови у дитини.Підібрати за кольором( до сонця- лучики, до хмарки- дощик, на галявині- травичку.)

 

 





Сенсорна гра: « Український віночок»

молодша група

 

      Мета: Вчити дітей чергувати предмети за розміром, звертаючи увагу на їхню різницю в розмірах, формувати вміння розрізняти слова великий, маленький;  розвивати увагу; виховувати цікавість, посидючість.

 

 


  

Дидактична гра з геометричними фігурами:

«Закрий віконця в будиночку.»

 

      Мета: Закріплення та систематизація знань дітей про геометричні фігури коло, квадрат, трикутник.

     Завдання: Вчити використовувати знання дітей про властивості предметів (форма, колір), вміння застосовувати до рішення нескладних задач.

Розвивати пам'ять, увагу, уяву, логічне мислення.

Продовжувати розвивати у дітей конструктивне мислення, вміння мислити, міркувати, висловлювати свою думку.

Виховувати самостійність.

 

 


  

Подорож до Піскової країни. 

Гра-заняття для дітей молодшого віку

 

Завдання:

                 емоційно-ціннісний розвиток: знижувати психологічне напруження; сприяти емоційному розвитку вихованців; створювати в групі веселу, доброзичливу атмосферу;

                 пізнавальний розвиток: розширювати знання дітей про властивості піску та каміння (пісок: сипкий, вологий, сухий, ліпиться, коли вологий; камінь: твердий, важкий, буває різного кольору і різної форми, з нього можна будувати різні споруди); закріплювати знання про тварин, про розмір, колір предметів; продовжувати знайомити дітей з правилами поводження з піском;

                 мовленнєвий розвиток: учити називати своє прізвище та ім’я, відповідати на запитання; збагачувати активний словник дітей; спонукати до повторення віршованого тексту;

                 соціально-моральний розвиток: виховувати терпіння, доброзичливе ставлення до однолітків; заохочувати бажання дитини підтримувати діалог з дорослими;

                 фізичний розвиток: розвивати дрібну моторику рук; учити передавати в русі вдачу ігрового персонажа;

                 художньо-естетичний розвиток: виховувати естетичний смак та бажання грати з піском;

                 креативний розвиток: розвивати фантазію; спонукати малят до втілення творчо-ігрового задуму.

 

 


            


Дидактична гра: « Галявина для пірамідки».

молодша група

 

       Мета: Вчити дітей співвідносити предмети за кольором, порівнювати предмети за величиною, впорядковувати їх від найбільшого до найменшого. Розвивати дрібну моторику рук,логічне мислення , увагу ;формувати інтерес до дії з іграшками.

 

Дидактична гра: «Цікаві грибочки».

молодша група

 

         Мета: Продовжувати вчити дітей порівнювати кольори, добирати однорідні предмети, орієнтуючись на одну властивість (колір або величину); орієнтуватися в просторі.

 


 

                             Гра:  Переливання води

( середня група)

Обладнання: рознос, лійка, ємкість різних об’ємів, ганчірка, мірний стакан.

 
Мета: Звернути увагу на різні обсяги судин.




Гімнастика пробудження

середня група

Тема: « Здорові ніжки»

2020р.

Мета: продовжити вчити дітей піклуватися про своє здоров’я. Розвивати м’язи ніг ,рівновагу, спритність, координацію рухів, увагу; Формувати здорові стопу. Зміцнювати захисні сили організму, шляхом використання елементів масажу. Виховувати бажання піклуватися про своє здоров’я.

Інвентар: «Доріжка здоров’я»( з кришичек)

 


Заняття з методики «Марії Монтессорі»

середньої групи

Тема: «Чарівний килимок»

2019р.

Мета: Продовжувати вчити дітей упізнавати та називати кольори ( червоний, синій, жовтий, зелений). Форму( квадрат, круг, трикутник) та величину. Вчити розуміти поняття « один – багато», робити прості висновки; розвивати увагу, мислення, кмітливість,мовлення, пам'ять, сенсорні здібності, дрібну моторику рук; розвивати пізнавальні інтереси, творчі здібності дітей через матеріали Монтессорі , розвивати естетичного почуття, формувати навички вільного і самостійного користування предметами з  за допомогою «Чарівного килимка». Виховувати доброзичливість, бажання допомогти іншим, інтерес до спільної діяльності з дорослим.

Матеріал: « Чарівний килимок»



 

 

                        Ігри з методики «Марії Монтессорі»

молодшої групи

Тема: « Чудові шнурівки »

2018р.

Мета: удосконалювати рівень накопичених практичних навичок; підтримувати бажання дитини активно спілкуватися, висловлюватися, розвиватися в різних напрямках; тренувати дрібну моторику рук; розвивати логічне мислення, спритність, покращення координації; підвищення концентрації уваги,розвивати посидючість; Виховувати старанність, прагнення доводити розпочате до кінця, розуміти значення результатів своєї праці для інших.

Гра-шнурівка являє собою основу, в якій зроблено отвори: через них дитина повинна протягувати шнурки. Іграшка може бути твердою або еластичною, а шнурки - різнокольоровими і мають різні довжину і товщину. Найпростіший варіант - основа і кілька мотузочок з твердими наконечниками, які можна пропускати різними способами. Більш складна гра-шнурівка - це панель з шнурками і додатковими елементами, які можуть нанизуватися в різних варіаціях для створення візерунків і композицій.
Шнурівки допомагають малюкові розвиватися в різних напрямках
.




 

Гра: «Дійди навшпиньки до букви ...»

старша група
 
Розкладіть на підлозі півколом кілька шорстких букв.
Попросіть дитину, ставши навшпиньки, дійти до букви «т», покласти руку на букву «ф», дострибати на одній ніжці до букви «с», потім поставити лікоть на букву «і» і так далі. 
Вимовляйте букви чітко, не забуваючи про правила фонетики.

 

 

 


Знайомство з шорсткими буквами

старша група

У школах Монтессорі діти вивчають алфавіт за допомогою шорстких букв: Марія Монтессорі виявила, що маленькі дітлахи найкраще засвоюють що б там не було, якщо одночасно чіпають, слухають і дивляться. Якщо дитина чіпає шорсткі букви, дивлячись на них і слухаючи відповідні їм звуки, йому легше засвоїти, яка форма літери відображає який звук.
Візьміть одну букву - наприклад, «м» - і покладіть її на стіл перед собою і дитиною. Скажіть: «Ось буква, яка позначає звук [м-м-м]» ( «Це [м]»). Повільно проведіть складеними разом вказівним і середнім пальцями по букві, одночасно вимовляючи звук [м-м-м]. Повторіть це ще раз. Вказівний і середній - ті пальці, які повинні будуть залишатися притиснутими один до іншого, коли пізніше дитина візьме в руку олівець.
Точно таким же чином опрацювати з дитиною другу, а потім і третю обрану вами літеру. Проводьте такі заняття щодня - і щодня, перш ніж знайомитися з новими буквами, ви можете повторювати разом з дитиною вже йому відомі, щоб він усвідомлював, скільки букв знає.
Якщо малюк призабув одну із знайомих йому букв, не вагаючись, включайте її в трійку тих, з якими збираєтеся сьогодні працювати.
 

Ігри з крупами (манкою, рисом, квасолею) для розвитку дрібної моторики

молодша група

2018р.

Мета: Розвивати дрібну моторику, важливу для малювання і письма; уяву та увагу; чуттєве сприйняття; сенсорне пізнання речовин і предметів; мовленнєвий розвиток.

Крупи – не лише цінний харчовий продукт в арсеналі хазяєчки. Це ще й хороший ігровий матеріал, який розвиває дрібну моторику і фантазію у дітей від року. Нескладно організувати ігри з гречаної, манної, рисової крупами, сочевицею або квасолею, макаронними виробами. Бажано поступово знайомити дітей з кожним із сипких матеріалів. Вони мають різний колір, форму, ступінь твердості, що забезпечує багатство вражень і відчуттів.


 





 


Дидактичні ігри

з  пазлами

Мета: розвивати зорову пам'ять, бінокулярний зір, мислення, дрібну моторику рух;  вчити складати ціле з декількох зображень;


 

 

Дидактичні ігри

з прищіпками

Мета: Це прекрасний тренажер для пальчиків. Адже потрібно докласти чимало зусиль, щоб прикріпити прищіпку. Але розвивають вони не тільки дрібну моторику. Крім розвитку дрібної моторики , за допомогою прищіпок можна вивчати кольори, рахунок, математичні уявлення, розвивати логічне мислення, творчу уяву.


 

Дидактичні ігри

з мозаїкою

мета: розвиток дрібної моторики. Вчити викладати прості схематичні зображення предметів; закріплювати назви кольорів відтінків; розвивати уяву і творчість просторове розташування; виховувати терпіння і посидючість.







Заняття з тістом

Мета: розвивати дрібну моторику рук, точність тонких рухів, вміння регулювати силу натиску, зміцнювати мускулатуру рук.





   

Сенсорна коробка

З природного матеріалу

       




            
Розвиваюча дошка Геоборд

Створена за участю дитячих фахівців і зібрана з застосуванням спеціальної методики М. Монтессорі для дитячого розвитку, що дозволяє малюкам розвивати: логіку, мислення, дрібну моторику.







Дидактична гра з прищіпками

« Небезпечні та безпечні предмети»

Мета: Навчити дітей відрізняти небезпечні життєві ситуації від безпечних.



 




                   
 

             Дидактична гра з використанням прищіпок

« Знайди за тінню – овочі»

Мета: сприяє розвитку уваги, спостережливості, зорового сприйняття, мислення, дрібну моторику рук; закріплювати знання дітей про овочі та фрукти , їх візуальне зображення; навчати дітей помічати відмінності між силуетами овочів та фруктів , знаходити тінь;сприяє розвитку уваги, спостережливості, зорового сприйняття, мислення, дрібну моторику рук; закріплювати знання дітей про овочі та фрукти , їх візуальне зображення; навчати дітей помічати відмінності між силуетами овочів та фруктів , знаходити тінь;

                  





           

« Знайди за тінню – фрукти»






                       

     Дидактична гра з використанням прищіпок

            « Знайди за тінню – геометричні фігури»

Мета: розвивати увагу, спостережливість, зорове сприйняття, мислення, мовлення дітей, дрібну моторику рук; закріплювати знання дітей про геометричні фігури, їх візуальне зображення;

 

 



Дидактична гра з прищіпками

« Знайди хвостик тваринці»

Мета: поглибити знання дітей про диких та свійських тварин, особливості будови їх тіла; вчити малят підбирати хвостики до кожної тваринк; закріпити вживання присвійних прикметників в самостійній мові дітей; розвивати дрібну моторику пальців, уяву, мислення, мовлення; виховувати старанність, любов до тварин.

        



 

 

Дидактична гра з прищіпками

Мета: Розвиток дрібної моторики трьох основних пальців руки (великого, вказівного і середнього). Кольоророзрізнення. Формування пізнавального інтересу, допитливості. Збагачення і активізація активного словника.

                   






Заняття з молодшою групою

«Пісочна терапія»

Мета: Розширювати знання дітей про властивості піску та каміння( пісок сипкий, вологий, сухий, ліпиться, коли вологий; )продовжувати знайомити дітей з правилами поводження з піском; озвивати дрібну моторику рук, виховувати естетичний смак та бажання грати з піском;



Малювання паличкою по манці
Мета: Малювання манкою позитивно позначається на розвиток дрібної моторики пальчиків, тактильних відчуттів дитини, сенсорики, мислення, фантазії, уяви, мови, мозку малюка. До того ж такий вид творчості діє заспокійливо на дитину, що актуально для непосидючих малюків.


     Консультація для батьків

« Розвиваємо мовлення, спілкуючись з піском»

Немає на світі нічого простішого й доступнішого, зручнішого й різноманітнішого, живішого й об’ємнішого, ніж гра з піском. Недарма дітей так манять пісочниці. Пісок — дивний природний матеріал, здатний передати одночасно багато чого: відчуття розмаїтості природи, відчуття можливостей свого тіла і сутності життя взагалі з його плинністю, непередбачуваністю, безліччю форм.



Піскова терапія — один з методів психотерапії, що виник у межах аналітичної психології. Понад 10 років цей метод вдало застосовують не тільки для діагностування внутрішніх психічних проблем, але й для розвитку дітей. Взаємодіючи з піском, дитина отримує свій перший досвід самоаналізу, вчиться пізнавати свої відчуття, а також розвиває дрібну моторику рук, мовлення та мислення.

Людина пізнає світ за допомогою п’яти органів чуття, найпершим з яких є тактильне відчуття. Воно стає першим відчуттям дитини, якому вона звикла довіряти. Довіра до тактильно-кінестетичного відчуття робить піскову терапію настільки результативною.



Піскова терапія для дітей — це ігровий спосіб розповісти про свої проблеми, показати свої почуття, фантазії, страхи й позбутися їх, побороти емоційне напруження. Адже гра для дитини — необхідна, природна й улюблена діяльність.

У лотку з піском (вологим або сухим) дитина разом з психологом розташовує мініатюрні фігурки й створює різні картини. Пісок діє на дітей, як магніт. Перш ніж вони встигають усвідомити, що роблять, їхні руки самі починають просіювати пісок, будувати тунелі, гори тощо А якщо до цього додати мініатюрні фігурки, іграшки, тоді з’являється цілий світ, і дитина повністю поринає у гру. Кожна обрана фігурка втілює якийсь персонаж, котрий може взаємодіяти з іншими героями. Дитина сама придумує, про що вони говорять, що роблять; іноді малюк може запросити психолога приєднатися до гри й виступати від імені якого-небудь персонажа.

У всіх цих випадках дитина почуває себе хазяїном свого маленького світу і є режисером драми, яка розігрується на пісковому аркуші. Те, що колись таїлося у глибині дитячої душі, виходить на світло; персонажі гри починають рухатися, виражаючи найбільш актуальні для дитини почуття й думки. Гра з піском дає дитині можливість позбутися психологічних травм, переносячи свої фантазії назовні, на площину пісочниці, і сформувати відчуття зв’язку й контролю над своїми внутрішніми спонуканнями.

 

Відомий американський педагог С. Куломзіна відзначає, що пісочниця не тільки розвиває творчий потенціал дитини, активізує просторову уяву, образно-логічне мислення, тренує дрібну моторику руки, але й ненав’язливо, поволі налаштовує дітей на осягнення моральних істин добра і зла, будує гармонійний образ світу.

 

Піскова терапія може бути групова та індивідуальна.

Коли робота проходить в групі, перевагою є те, що діти спілкуються, взаємодіють персонажами, вирішують конфлікти та навчаються безпечно адаптовуватися до різного оточення. Також, коли ми програємо ту чи іншу ситуацію, від дітей можна почути багато різних варіантів розгортання подій, що є безцінним досвідом для інших діток, які це чують і вже підсвідомо беруть на «озброєння», для подальшого перенесення цієї дії в реальне життя. Що стосується індивідуальної піскової терапії, тут також є переваги. Індивідуальна робота налаштовує на глибоке занурення в себе, дає дозвіл відкритися і довіритися, дозвіл самому собі бути тут і тепер, пропрацювати проблему найбільш детально та унеможливити її травматичне повторення. Також в індивідуальній роботі зручніше пропрацювати болісні та травматичні ситуації безпечно для себе.



Гра – це природний спосіб вираження своїх переживань, усвідомлення світу, побудови та розвитку стосунків. Але гра не втрачає свого значення і для дорослих, тому що тільки граючись, в найширшому розумінні цього слова, легше знайти підхід до своєї творчої суті, яка дає енергію для росту і розвитку. Піскова гра дає можливість виразити те, що важко пояснити словами, доторкнутися до тих глибин своєї душі, до яких неможна звернутися напряму, побачити в собі те, що зазвичай вислизає від повсякденного мислення.

Пісок має чудову властивість «заземляти» негативну психічну енергію і є прекрасним психопрофілактичним засобом.

Граючись у пісочниці без певного завдання, діти реалізують програму самопсихопрофілактики. У пісочниці також можна починати раннє навчання дитини. Ігрові заняття у піску гарно розвивають тактильно-кінестетичні відчуття.

Розвиваючи тактильно-кінестетичну чуттєвість та дрібну моторику, ми вчимо дитину прислуховуватися до себе та проговорювати свої відчуття. А це, у свою чергу, сприяє розвитку мовлення, довільної уваги та пам’яті. Але головне дитина отримує перший досвід рефлексії (самоаналізу). Вчиться розуміти себе та інших. Так закладається база для подальшого формування навичок позитивної комунікації.

Пісочниця може стати невеликою «життєвою лабораторією», в якій існують свої обмеження (розмір пісочниці, кількість і якість мініатюрних фігур, тривалість заняття), свої свободи, а також особиста відповідальність того, хто створює «пісковий світ», все це використовувати. Власні зміни не завжди відразу помітні, але вони накопичуються, зберігаються і будуть впливати на все майбутнє життя.

Пісочна терапія допомагає у розв’язання наступних проблем:

§  Різні форми порушень поведінки;

§  Складнощі у взаєминах з дорослими;

§  Психосоматичні захворювання;

§  Підвищена тривожність, страхи;

§  Труднощі, пов’язані зі зміною в сімейному оточенні (розлучення, поява молодшої дитини тощо) та в соціальних ситуаціях (дитячий садочок, школа, робота, бізнес тощо);

§  Неврози.



Коли поринаєш у чарівний світ піскової терапії, пісок стає землею, блакитне дно пісочниці перетворюється на воду, борти – сторони горизонту. Фігурки людей і звірів «оживають» у руках, починають розігрувати вашу особисту казку та вести її до щасливого завершення.
У цій історії ви будете казкарем і головним героєм. Зрозумієте суть своєї проблеми, знайдете способи її вирішення та отримайте задоволення від гри.

         



Батьківські збори 


      Сенсорне виховання дітей   раннього віку   у   педагогічній

       системі М.Монтессорі

 (

                          

      Брак індивідуальності – чи не найголовніша вада сучасної людини. Тому доречно згадати, що виховання цієї важливої ознаки, починаючи з раннього періоду становлення особистості, завжди було стрижнем прогресивних педагогічних систем. Чільне місце в них посідають теорія і практика виховання, автором яких є італійський лікар і педагог Марія Монтессорі. Її  методика відстоює права дитини на те, щоб бути активним, пізнавати навколишній світ і розвивати свої внутрішні ресурси всіма можливими способами дослідження і творчою діяльністю. Навколишній світ не в силах дати людині здібності нізвідки, але може дати можливості та засоби для їх розвитку. Роль батьків полягає в першу чергу в тому, щоб підтримувати, спостерігати, направляти та тактовно переконувати, ніж втручатися, давати вказівки та ставити обмеження. Таким чино ми розуміємо, що практична реалізація даного принципу вказує на суттєві відмінності школи Монтессорі від звичайного дитячого садка. «Прямота» системи Монтессорі направлена не на навчання в групах, а є участю кожної дитини в якомусь певному груповому занятті. Дитина може займатися чим завгодно за умови, що вона не завдає шкоди собі та іншим.

В даній лекції ми пропонуємо розглянути можливості використання елементів Монтессорі-педагогіки  в домашніх умовах. Вдома знайдеться безліч предметів, які можна використати як Монтессорі-матеріали. Головною метою цих батьківських зборів є розповісти про Монтессорі-педагогіку, вказати на синзетивні періоди розвитку дитини, на можливості сенсорного виховання дітей вдома.

Дитячий лікар, асистент в психіатричній клініці, викладач Римського університету, доктор філософії та засновник відомого Будинку дитини в Римі — все це життя Марії Монтессорі, яку вона присвятила дітям, боротьбі за їх право на вільний розвиток.

Сенсорне виховання – це цілеспрямований вплив на людину з метою формування її чуттєвого пізнання. Чуттєве пізнання навколишнього світу – невід’ємна ланка в системі пізнавальної діяльності людини, необхідна передумова інтелектуального розвитку. Воно є фундаментом загального розумового розвитку дитини. Сенсорна культура допомагає дитині краще орієнтуватися у реальному світі.

Сьогодні в навчальних закладах використовуються принципи і прийоми М.Монтессорі. Ця методика спрямована на виховання окремих відчуттів, а також на розвиток моторних та розумових здібностей дитини. Педагог писала: "Виховання відчуттів може бути фундаментом, на якому дитина може збудувати ясний і сильний дух."

Психолого-фізіологічною основою даної методики виступає визначена М. Монтессорі особливість раннього дитинства, яку вона характеризувала як “абсорбуючий розум”. На її думку, якщо дорослі отримують знання за допомогою розуму, то дитина засвоює їх через навколишнє середовище. Просто живучи, вона вчиться розмовляти мовою свого народу, а “в її розумі відбувається деякий хімічний процес”. У дитини враження не лише проникають у свідомість, але й формують її.

Тому завдання дорослих за Монтессорі, полягає не в тому, щоб навчати, а в тому, щоб допомагати “розуму дитини в її роботі над своїм розвитком”, оскільки саме в ранньому віці він має величезну творчу енергію. Саме цій енергії й необхідно допомогти, але не звичайним, словесним навчанням, не прямим втручанням у процес переходу від неусвідомленого до усвідомленого. Для реалізації даного завдання має бути створено відповідне стимулююче педагогічне середовище.

Отже, феномен педагогіки М. Монтессорі полягає в її безмежній вірі в природу дитини, у прагненні виключити будь-який авторитарний тиск на людину, яка лише формується, та її спрямованості на ідеал вільної, самостійної, активної особистості.

 

Що таке сензитивні періоди?

 

М.Монтессорі стверджувала, що ніколи більше дитині не вдається так швидко , повноцінно і радісно навчитися чому-небудь, крім як в відповідний сензитивний період.

Сензитивний період – це такий період в житті кожної дитини, коли вона навчається чому-небудь дуже легко, оволодіває навичками без особливих зусиль. Робить все із задоволенням  і зацікавленням. Сензитивні періоди продовжуються певний, доволі короткий, час і проходять безповоротно. Тому ці періоди пропустити ні в якому разі не можна. Адже надолужити пропущене буде практично неможливо.

Дорослим потрібно знати, що якщо дітям доводиться робити щось під примусом, тобто не під час сензитивних періодів, то навчання виявляється марним, страждає психіка і здоров’я дитини.

Дорослі не можуть вплинути на час виникнення і тривалість сензитивних періодів. Дорослі можуть створити сприятливі умови для реалізаціїї внутрішніх «життєвих імпульсів» дітей. Середовище Монтессорі створене таким чином, що, працюючи в ньому, дитина не зможе пропустити ні один сензитивний період, тому що все необхідне для його задоволення існує в середовищі.

Сензитивний період сприйняття дрібних предметів

(від 1,5 до 2,5 років)

Дитині необхідно маніпулювати дрібними предметами для розвитку дрібної моторики. Якщо дитині показати, що можна робити з мозаїкою і намистинами, ґудзиками, зернинами, то вона не буде використовувати їх не за призначенням. Нанизувати починаємо з великих намистин, потім використовуємо дрібні намистинки. Сортуємо спочатку каштани і грецькі горіхи, працюючи двома руками, поступово переходячи до дрібних зернинок.

 

Сензитивний період розвитку соціальних навичок

(від 2 до 6 років)

Без спілкування із однолітками діти будуть позбавлені можливості вчитися на власному досвіді будувати свої взаємовідносини з іншими людьми. Крім цього, вони будуть «гальмувати» в розумовому розвитку. Саме в дитячому колективі діти вчаться спілкуватися, засвоюють правила поведінки в суспільстві. Не випадково в середовищі-Монтессорі всі матеріали в одному екземплярі. Це дає можливість дітям навчитися домовлятися, вміти чекати, вміти просити і відмовляти, вміти дякувати і погоджуватися співпрацювати.

 

5 ключів до розуміння дитини по Марії Монтессорі

 

1 . Дитина - це просто дитина

Вона не доросла у мініатюрі. Дорослий завжди підкоряється зовнішнім обставинам і чекає негайних результатів. А дитина невпинно і безперервно трудиться над власним розвитком, підкоряючись законам зростання і не відчуваючи при цьому ні минулого , ні майбутнього.

Ритм її роботи неквапливий. Вона пізнає світ через численні повторення різних дій: маленькі діти можуть десятки разів знімати і надягати шкарпетки, день у день возити по підлозі ті ж машинки, по багато разів ставити одне і те ж питання.

 

2 . Дитина ніколи не буває пустою.

Розум дитини працює, як б'ється серце – мимоволі, без примусу і втоми. Як у цьому переконатися? Згадайте величезну роботу, яку проробляє дитина в перші три роки життя. Непомітно для себе вона намагається створити і розмежувати два Всесвіти: «я» і «не - я » , реальне і уявне , причину і наслідок, минуле і майбутнє. Все навколо залучає його і допомагає йому рости.

Діти здатні так концентрувати свою увагу, що не чують і не бачать нічого навколо. Вони воліють трудитися по-справжньому. Їх головна робота – гра. Діти стають слухняними, якщо їм є, чим зайнятися , і справа їх захоплює . Роль дорослих може зводитися лише до того, щоб показати, як поводитися з розвиваючими іграшками та предметами, як здійснювати ту чи іншу дію.

 

3 . Дитина прагне до пізнання

Розум дитини функціонує не сам по собі, а в тісному зв'язку з нервовою і рухової системами. Дитина вбирає інформацію, як губка: дивиться, слухає, крутить у руках, пробує на смак все, до чого може дотягнутися. За допомогою тактильних, зорових і смакових відчуттів він конструює свою свідомість .

Дитина перебуває в постійному розвитку, переживаючи фази росту та перехідні стани. Наприклад, період « готовності до розвитку мовлення », коли вона неусвідомлено вслухається у все, що чує; «готовності до порядку», коли вона відчуває потребу в стабільності; або період розвитку почуттів ...

 

4 . Середовище вільного розвитку

Успіхи маленьких учнів безпосередньо залежать від того , наскільки дорослі готують дитяче розвиваюче середовище . Можна сказати, що сто років тому М. Монтессорі відкрила феномен, який сучасні психологи називають фоновим знанням.

У школі та дитячому садку Монтессорі облаштувала класи так, що діти могли абсолютно вільно і самостійно діяти. Меблі і предмети, розраховані на зріст дитини, дають йому свободу рухів і стимулюють розвиток усіх його почуттів. Марія Монтессорі розробила цілий комплекс розвиваючих матеріалів, що допомагають дитині опанувати всім спектром знань про світ. Ці матеріали вимагають мінімального втручання дорослого в процес навчання.

 

5 . Допомогти зробити самому

Авторитарне виховання, як і надмірна опіка, заважають розвитку дитини. Бажання бути незалежним – одне з найсильніших її почуттів , вважала Монтессорі. Тому головна турбота дорослих спостерігати вільний розвиток дітей, створювати атмосферу, необхідну для їх зростання і реалізації творчої енергії. Діти потребують нашої допомоги та керівництва, але включатися у вирішення їх проблем потрібно, тільки коли дитина просить: «Допоможи мені це зробити самому».

Працюючи за власною методикою педагог помітила, що діти швидко й точно реагують на зовнішні сенсорні впливи та поступово починають помічати ті властивості знайомих предметів , які раніше не помічали.

 

Педагог вважала ,що ознайомлюватися з властивостями предметів діти повинні з раннього віку, робити це методично правильно і систематично. Це сприяє розвитку психічного і фізичного розвитку. Тільки активно взаємодіючи із зовнішнім світом, дитина набуває досвіду, у неї формується уявлення й абстрактні поняття.

Практична частина

Тренінг-вправа для батьків

(Батькам пропонується продовжити фрази.)

 

ПОСТУЛАТИ ВІД МАРІЇ МОНТЕССОРІ:

1.     Якщо дитину часто критикують – вона вчиться …засуджувати.

2.     Якщо дитину часто хвалять – вона вчиться …оцінювати.

3.     Якщо дитині демонструють ворожість вона вчиться … битися.

4.     Якщо з дитиною зазвичай чесні – вона вчиться … справедливості.

5.     Якщо дитину часто висміюють – вона вчиться бути … боязкою.

6.     Якщо дитина часто живе з почуттям безпеки – вона вчиться … вірити.

7.     Якщо дитину часто ганьблять – вона вчиться відчувати себе … винуватою.

8.     Якщо дитину часто схвалюють – вона вчиться ставитися … добре до себе.

9.     Якщо до дитини часто бувають поблажливі – вона вчиться бути … терплячою.

10.                       Якщо дитину часто підбадьорюють – вона вчиться … впевненості в собі.

11.                       Якщо дитина живе в атмосфері дружби і відчуває себе потрібною – вона вчиться знаходити … в цьому світі любов.

 



 

Ігри на розвиток сенсорики

Батькам буде запропоновано пограти певними матеріалами в різноманітні ігри, які розкривають деякі аспекти сенсорного розвитку за системою Марії Монтессорі.

 

1.  Чарівний мішечок.

Мета: розвиток дрібної моторики та дотику.

Матеріали: мішечок з 8-10 знайомими дитині предметами.

Хід гри:

Дитина закриває очі. Тепер попросіть дитину вита щити з мішечка один предмет і на дотик вгадати, що це. Після того як дитина визначить всі речі, що є в мішечку, можна замінити їх іншими, поступово підвищуючи рівень складності завдання.

Можна дещо урізноманітнити гру. Наприклад, використовуйте предмети, які починаються на букву «к». зверніть увагу дитини, що всі предмети починаються на звук «к». Так ви розвинете тактильні відчуття дитини, а разом з тим зможете визначати місце звука в слові, що допоможе швидше навчитися читати.

 

2.  Математичний планшет.

Мета: гра розвиває дрібну моторику, абстрактне мислення, знайомить з геометричними поняттями.

Матеріали: Дерев’яна дощечка, кнопки або цвяхи (25 штук), молоток, лінійка, олівець, різнокольорові канцелярські резинки. Візьміть дощечку, намітьте в центрі її (з рівними відступами від кожного краю не менше 1,5 см) сітку, схожу на шахову дошку (5 горизонтальних та 5 вертикальних ліній, віддалених один від одного на рівні відстані). В кути квадратів вбийте цвяхи, залишаючи близько 0,5 см до шляпки. Планшет готовий.

 

Хід гри:

За допомогою кольорових резинок ваша дитина зможе «малювати» на планшеті різноманітні фігури: геометричні фігури, форми, тварин тощо. Потрібно тільки зачепити один кінець резинки за один цвях, натягнути та закріпити її другий кінець на іншому цвяху. З декількох резинок складається фігура.

 

 

 

 

 

Абетка для батьків

(Видається як пам’ятка батькам в кінці зборів)

А — абетку виховання повинні знати всі батьки.

Б — будьте при дітях стримані у своїх вчинках.

В — вас запитують — уважно послухайте, дайте відповідь.

Г — говоріть з дитиною у зрозумілій для неї формі.

Д — дайте можливість дитині виявити самостійність.

Є — єдність між вихователем, класним керівником, усіма педагогами і членами сім’ї — запорука успішного виховання.

Ж — життя дитини має бути заповнене посильною працею, грою.

З — знайте: основи виховання закладаються з раннього віку.

І — ігри для дитини — запорука здорового фізичного розвитку.

К — корисно знати: любов до дитини має бути поміркованою.

Л — лялька і м’яч — улюблені іграшки дітей.

М — мама і мир — найдорожче для дітей.

Н — ніколи не говоріть дітям неправду.

О — одяг дітей має бути охайним.

П — прагніть вчиняти з дітьми завжди справедливо.

Р — розмовляйте з дітьми часто, співайте разом.

С — стежте за своєю поведінкою, бо діти наслідують вас.

Т — працювати дітей навчайте з раннього віку.

У — успіх у вихованні залежить від здорової атмосфери в сім’ї.

Ф — фізкультура для дитини повинна стати улюбленим уроком.

Х — хай завжди дитина відчуває інтерес до себе.

Ц — цілеспрямованість у вихованні може сприяти значним успіхам.

Ч — частіше бувайте з дитиною на лоні природи, вона — перший вчитель вашої дитини.

Ш — шум — ворог здоров’я дитини.

Щ — щастя і радість — у ваших руках.

Я — якщо хочете, щоб ваша дитина була ввічливою, справедливою, доброю, чесною, ставилась до всіх з любов’ю, то намагайтесь дотримуватись усіх цих порад самі.

            

 

 


Отже, педагогіка Монтессорі — це не тільки перевірені часом методики, що дають неперевершені результати, але й можливість більше зрозуміти себе і дитину, проявити в повному обсязі повагу та любов до маленької людини, виховати особистість, що вміє творчо мислити, щасливу людину.

 

 

Дидактична гра

« Розклади макарони за кольором»

Мета: Розвиток дрібної моторики.Сенсорної координації. Закріплення назв основних кольорів. Концентрація уваги. Активізація зорових функцій.

Обладнання: Різнокольорові стаканчики, макарони різного кольору.

Хід гри:

1.Дітям пропонується розкласти макарони в стаканчики такого ж кольору.

2. «Порахуй макарони та покажи відповідну цифру».

 



 

 

 

Дидактична гра

«Підбери пару»

Мета:  Підібрати пару шкарпетки за кольором та візерунком та вміти прищеплювати їх на мотузку прищіпками.  Розвивати мислення, мовлення, увагу, дрібну моторику рук.

Обладнання: прищіпки, сушарка для білизни  та вирізанні шкарпетки.

Хід гри:

1.     Добери пару шкарпетки за візерунком та кольором.

2.     «Знайди ліву та праву шкарпетку».

 





 

 

            Дидактична гра

    «Загадкові кіндери»

Мета: Розвивати слух та уважність.

Обладнання: коробочки з кіндера – сюрприз, різні сипучі матеріали (наприклад: сіль, рис, квасоля),   дрібні камінці, кульки  т.д.

Хід гри:  Малюк підносить контейнер к уху  та струшує. Розкажіть , що знаходиться  всередині, потім відкрийте контейнер . Попросіть малюка запам’ятати , який звук видає кожний наповнювач. Потім треба попросити дитину вгадати по звуку , який  матеріал захований  всередині. Дитина зможе себе перевірити, відкрив контейнер.





                                            Дидактична гра

Тема: « Квіткова галявина»

Мета: Розвиток дрібної моторики, мислення, мовлення.Концентрація уваги. Координація. Закріплення назв основних кольорів і їх відтінків.

Обладнання: самок лейка, верхня частина пляшки, маленькі іграшки, кришки, планшет.

Хід гри:

1.     Прикрутити кришечку до квіточки відповідного кольору.

2.      Відкрутити кришечку з квіточки та знайти сюрприз

3.     Склади розповідь про квіткову галявину.







Дидактична гра

Тема: « Плетемо килимок»

Мета: Розвиток дрібної моторики, координації рухів пальців рук, точність окомір. Навчання здійсненню послідовних дій. Концентрація уваги. Кольоросприйняття. Розвиток мовлення. Розвиток творчих здібностей.

Обладнання: пластмасові трафарети, кольорові шнурки.

Хід гри:

Запропонувати дітям сплести килимки просуваючи шнурки через клітинки пластмасових трафаретів.

Розповісти для кого вони сплили килимки.





Дидактична гра

Тема: « Кольорові палички»


Мета: Формування вміння логічно викладати кольорове зображення, будувати ряд або візерунок в одному або рівному масштабі. Розвивати дрібну моторику, логічне мислення через сенсорне сприйняття.

Обладнання: палички від морозива ризинки для волосся

Хід гри:

1 Знайди пару.

2.Продовж ряд.

3. Виклади геометричні фігури за кольором, за розміром.

4.     Виклади візерунок за схемою

5.     Виклади візерунок самостійно.





Дидактична гра

Тема: « Ложка та квасоля»

Мета: Ця гра вчить дитину використовувати ложку та класифікувати продукти за кольором.
Обладнання: квасоля різного кольору, ложка.
Хід гри:
Необхідно за допомогою ложки перекласти квасолю з однієї миски до іншої, потім відокремити за кольором.

 




Дидактична гра

Тема: « Порахуй гудзики»

Мета: Формування у дітей зорового та дотикового обстеження предмету. Розрізнення та називання форми, кольору предмета. Розвивати мислення, мовлення, увагу дрібну моторику рук.

Обладнання: різнокольорові стрічки та ґудзики.

Хід гри:




1.     « Визнач кількість ґудзиків на дотик та познач цифрою»

2.     «Визнач форму ґудзиків на дотик : коло, трикутник, квадрат, прямокутник»

3.     « Перевір зорової кількості ґудзиків. Їх форму та назви їх колір»

 


Дидактична гра

Тема: « Кольорові олівці»

Мета: розвивати уважність, спостереження, витримку, дрібну моторику пальців.

Обладнання: різнокольорові олівці, листочки на яких намальовані картинки.

Хід гри:

На аркуші паперу треба намалювати завдання – зразок, лінії зразків повинні бути різнокольорові. Тобто треба не тільки повторити конструкцію, а і викласти правильно за кольором. А ще діти можуть пофантазувати і викласти свій предмет.





                                               Дидактична гра

Тема: « Сенсорні мішечки»

Мета: розвиток дотикового аналізатора. За допомогою тактильних відчуттів визначати вміст мішечка. Розвиток сенсорної координації. Розвиток мислення, мовлення. Уваги.

Обладнання: кольорова тканина, ґудзики, макаронні вироби, горох, камінці,квасоля, коктейльні кольорові трубочки, поролонові вироби, долоньки вирізані із паперу.

Хід гри:

1 « Розклади за кольором»

2. « Відгадай , що в середині»

3. « Долонька- мішечок»

4. « Легкий – важкий»

5. « Послухай, як звучить»

6. « Знайди ліву та праву долоньку».



 

Дидактична гра
"Кольорові циліндри"
Мета: формування вміння будувати ряди циліндрів за певними ознаками : ширині, кольору, висоти. Кількісна і порядкова лічба висоті. Розвиток логічного мислення, мовлення, уваги, дрібної моторики.
Хід гри:
1."Знайди пару"
2."Збери за кольором"
3."Збери за шириною"
4."Збери за висотою"
5."Розстав за схемами"
6."Чого не стало"
7."Розстав від самого низького до самого високого"
8." Розстав від самого високого до самого низького"





Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

про мене